Міністр соціальної політики Андрій Рева розповів про проект монетизації субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг.

Він зазначив, що часткова монетизація субсидій була розпочата ще в 2017 році, і передбачала виплату залишку частини зекономленої суми субсидії, проте, більша частина поверталася до Державного бюджету.

"Монетизація, яка планується до впровадження з 2019 року, передбачає виплату усієї суми зекономленої субсидії громадянину - це його кошти на рахунку, і вони не можуть бути списані до бюджету", - пояснив Міністр.

Він також пояснив основні принципи роботи програми монетизації.

"Потрібно розуміти, що субсидія це цільова допомога. Звичайна допомога передбачає виплату коштів, і людина сама обирає на що їх витратити; натомість, субсидія це цільова допомога на конкретні потреби, які стосуються оплати житлово-комунальних послуг. Саме тому накладаються певні обмеження, адже ці гроші мають надійти до надавачів послуг. Тому, створюється окремий спеціальний рахунок, із якого можна переказати кошти виключно за тими рахунками, що зазначені під час звернення за субсидією. А після того, як людина сплатила свою частину рахунку і закінчився опалювальний сезон, людям перераховують усі зекономлені гроші на звичайні рахунки, і вони можуть їх використовувати на власний розсуд. Чим більше зекономлять - тим більше отримають грошей", - заявив Андрій Рева.

Як повідомлялося, Міністерство соціальної політики запрошує громадськість брати активну участь в обговоренні урядового проекту надання житлових субсидій у грошовій формі .

Громадяни України, які не змогли оформити субсидію через відсутність так званої офіційної «прописки», мають можливість повторно звернутися до органів соціального захисту, оформивши договір оренди житла у довільній формі.

Безповоротна допомога Уряду у сплаті житлово-комунальних послуг - субсидія - оформлюється виключно на зареєстрованих у житловому приміщенні людей. Однак, Уряд пішов назустріч і тим людям, які не мають офіційної реєстрації, але сплачують комунальні послуги.

Якщо людина не змогла оформити субсидію через відсутність прописки в даному помешканні, але там проживає і сплачує рахунки за тепло, газ, світло й воду, держава забезпечила їй можливість скористатися безповоротною допомогою на підставі договору оренди житла. Рішенням Уряду не визначено жорстких вимог до такого документу: договір не потрібно завіряти нотаріально, достатньо лише двох підписів - власника житла та орендаря.

Такий документ є офіційним підтвердженням права людини на субсидію і повинен братися до уваги місцевими органами соціального захисту населення на користь сім’ї.

ПРИМІРНИЙ ДОГОВІР ОРЕНДИ ЖИТЛОВОГО ПРИМІЩЕННЯ ВПО

Як і в минулих опалювальних сезонах зекономлену субсидію можна використати для оплати в наступному місяці спожитого понад виділену соціальну норму газу, води чи електроенергії.

До прикладу, сім’ї була нарахована жовтнева субсидія (неповний опалювальний місяць) у розмірі 550 грн. Обов’язковий платіж домогосподарства 820 грн. Але у жовтні спожито лише 13 кубометрів газу, за що сплачено його фактичну вартість - 92,26 грн. В наступному місяці сім’я має право розрахуватися за спожитий понад норму газ зекономленою в попередньому місяці субсидією.

Або ж у листопаді обов’язковий платіж становить 1000 гривень за соціальною нормою 400 кубів газу, а фактично використано лише 100 кубів.Залишок - 300 кубів - можна використати у більш холодні місяці, до прикладу у грудні-січні. При цьому, не потрібно нікому нічого повідомляти – ці суми мають зазначатися надавачем послуг у платіжці як переплата (з мінусом).

Якщо вартість фактично спожитої послуги менша обсягу обов’язкового платежу, субсидіант має право сплачувати лише вартість фактично спожитої послуги. Якщо, скажімо, розмір обов’язкового платежу за певну послугу становить 200 гривень на місяць, але домогосподарство реально її спожило тільки на 120 гривень, сплаті підлягатиме фактичний обсяг споживання, тобто 120 грн.

Сума субсидії, яку держава надала громадянам для оплати комунальних послуг в розмірі соціальних нормативів, і яка не використана у минулому місяці родиною внаслідок економії електроенергії, газу чи води, має обов’язково зараховуватися постачальником послуги у рахунок плати за послуги наступних розрахункових періодів.

Якщо виконавець житлово-комунальної послуги «ігнорує» зекономлену субсидію і нараховує інакше, він порушує діюче законодавство (Постанова КМУ № 848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива»).

У випадку порушення таких прав, українці можуть звертатися із скаргами до керівників підприємств, що надають послуги, а у разі відсутності реагування - органів влади на місцях або органів місцевого самоврядування. Там допоможуть врегулювати ситуацію із неправомірним нарахуванням коштів у випадку, якщо на рахунку домогосподарства числиться зекономлена субсидія.

Субсидія призначається виходячи з єдиних для всієї України соціальних норм житла та нормативів споживання житлово-комунальних послуг, які встановлено постановою Уряду від 06.08.2014 № 409 (зі змінами).

Послуга

Норма

НОРМА ПЛОЩІ ЖИТЛА:

Утримання житла, опалення

13,65 м2 на особу + 35,22 м2на сім’ю

На підставі рішення комісії субсидії можуть призначатися непрацездатним особам, які проживають самі, на понаднормову площу житла, яка не може перевищувати більше як на 30 відсотків соціальну норму житла, розраховану для домогосподарства.

СПОЖИВАННЯ ПРИРОДНОГО ГАЗУ:

на опалення

4,5 м3 на 1 м2 опалювальної площі * кориг. коеф. (в опалювальний період)

на газову плиту (приготування їжі)

3,3 м3  на особу

на газову плиту за відсутності гарячого водопостачання і газового водонагрівача (приготування їжі і підігрів води)

5,4 м3 на особу

на газову плиту і водонагрівач

10,5 м3 на особу

ЦЕНТРАЛІЗОВАНЕ ВОДОПОСТАЧАННЯ ТА ВОДОВІДВЕДЕННЯ:

постачання холодної води

2,4 м3 на особу (за наявності централіз. постачання гарячої води),

4,0 м3 на особу (за відсутності централіз. постачання гарячої води

постачання гарячої води

1,6 м3 на особу

водовідведення

4,0 м3 на особу

СПОЖИВАННЯ ЕЛЕКТРИЧНОЇ ЕНЕРГІЇ:

на опалення

30 кВт.год на 1 м2 опалювальної площі * кориг. коеф. (в опалювальний період)

у будинках, обладнаних стаціонарними електроплитами, за наявності централізованого постачання холодної та гарячої води

70 кВт·г на місяць на сім’ю (домогосподарство) з однієї особи і додатково 30 кВт·г на місяць на кожного іншого члена сім’ї (домогосподарства), але не більше 190 кВт·г на місяць.

у будинках, не обладнаних стаціонарними електроплитами за наявності централізованого постачання холодної води та за відсутності централізованого постачання гарячої води і газових водонагрівальних приладів

100 кВт·г на сім’ю з однієї особи і додатково 30 кВт·г на місяць на кожного іншого члена сім’ї, але не більше 220 кВт·г на місяць.

СПОЖИВАННЯ ТЕПЛОВОЇ ЕНЕРГІЇ:

на опалення

0,0431 Ккал на 1 м2 опалювальної площі * кориг. коеф. (в опалювальний період)

ВИВЕЗЕННЯ ТВЕРДИХ ПОБУТОВИХ ВІДХОДІВ ТА РІДКИХ НЕЧИСТОТ

вивезення твердих побутових відходів

0,4167 куб. метра на одну особу

вивезення рідких побутових відходів та нечистот

0,76 куб. метра на одну особу

4,0 м3 на домогосподарство - у разі відсутності системи централізованого водовідведення та за наявності централізованого водопостачання і вигрібних ям

Субсидія на оплату житлово-комунальних послуг призначається з місяця звернення за її призначенням до дати закінчення опалювального сезону і розраховується на неопалювальний сезон (з 1 травня по 30 вересня) та опалювальний сезон (з 1 жовтня по 30 квітня).

Для домогосподарств з індивідуальним опаленням субсидія розраховується на опалювальний сезон з 16 жовтня по 15 квітня включно.

Після закінчення терміну отримання субсидії органи соціального захисту населення здійснюють самостійно розрахунок субсидії на наступний період без звернень громадян (крім сімей, у складі яких є особи, в яких за інформацією ДФС, Пенсійного фонду України взагалі відсутні доходи або вони отримували середньомісячний сукупний дохід менший, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, вони не сплатили єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому ніж мінімальний, сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії; внутрішньо переміщені особи; особи, члени сім’ї яких не зареєстровані за адресою домогосподарства; особи, які є орендарями житлових приміщень (будинків); особи, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично в ньому не проживають).

Отримувачі субсидії зобов’язані повідомляти протягом місяця органи соціального захисту населення про наступні зміни:

складу зареєстрованих у житловому приміщенні осіб, їх соціального статусу;
переліку отримуваних послуг;
зміна виконавця послуг;
про здійснення одноразової покупки, придбання або набуття права власності на майно, вартість якого перевищує 50 тисяч гривень.

Субсидія для придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива призначається один раз на календарний рік на підставі заяви особи.

Після проведених розрахунків заявнику видається повідомлення про призначення (непризначення) субсидії.

Отримувачі субсидії зобов’язані сплачувати обов’язкову частку платежу. Якщо вартість фактично спожитих послуг менша розміру призначеної субсидії, сплачуються фактично спожиті послуги.

Після закінчення терміну дії субсидії невикористані кошти субсидії на оплату комунальних послуг повертаються до бюджету. Частина невикористаної субсидії на газ або електроенергію, що використовуються для опалення, в сумі, що не перевищує 100 куб. м газу або 150 кВтгод електроенергії, виплачується отримувачу на підставі його заяви.

Інформацію щодо призначення субсидій можна дізнатися в Єдиному державному реєстрі отримувачів житлових субсидій, який знаходиться у відкритому доступі на сайті https://subsidii.ioc.gov.ua.

Водночас повідомляємо, що в єдиній базі даних відсутні відомості про розмір призначеної житлової субсидії.

Вже з січня 2019 року в Україні почнеться запровадження надання пільг і субсидій у грошовій формі. Міністерство соціальної політики України фіналізувало проект відповідної постанови та найближчим часом має намір винести його на розгляд засідання Кабінету міністрів України.

У проекті Державного бюджету на 2019 рік Уряд заклав достатньо коштів – 55 мільярдів гривень - для того, щоб українці вже з січня отримували «живі» гроші для оплати комунальних послуг. А все, що буде заощаджено завдяки розумному споживанню енергоресурсів, залишалося в сім’ї.

Що таке монетизація та як вона працюватиме?

Сьогодні безповоротна допомога держави на оплати послуг ЖКГ – субсидія і пільга - надходить надавачам комунальних послуг безпосередньо на особові рахунки людей.

За результатами опалювального сезону енергоощадним субсидіантам держава виплачує готівкою лише еквівалент зекономлених 150 кіловат електроенергії, якщо цей ресурс використовувався для опалення, або 100 кубів газу. Таку премію за енергоефективність цьогоріч отримали понад 1,2 мільйони домогосподарств.

Вже з січня вся сума допомоги від Уряду для нових одержувачів субсидії надходитиме безпосередньо на банківський рахунок субсидіанта у державному банку. Рахунок матиме спеціальний режим використання. Тобто кошти першочергово будуть спрямовуватися на оплату послуг за спожитий газ, тепло, електроенергію й воду.

Якщо сім’я заощаджувала, за результатами опалювального сезону залишок коштів на рахунку вона зможе використати на свій розсуд. Сума зекономлених грошей залежить виключно від родини. Найбільшою вона може бути у енергоефективних, тих, хто має добре утеплений будинок, лічильники та енергоощадний котел.

Монетизація пільг і субсидій відбуватиметься у три етапи

Оскільки в Україні субсидію отримує майже половина українських сімей, одномоментно монетизувати допомогу для кожного буде складно. Тим паче, що Уряд планує максимально автоматизувати цей процес, щоб основне навантаження лягло на управління соцзахисту, банківські установи та надавачів послуг, і українцям не довелося бігти в банк відкривати рахунки чи доносити додаткові документи. Тому вирішено провести її у три етапи.

З 1 січня 2019 року «живі кошти» на банківський рахунок надходитимуть тим, хто вперше звертається за допомогою. Тобто усі ті, хто подаватиме документи на субсидію у січні, вже отримуватимуть гроші на оплату комуналки на свій банківський рахунок.

З 1 травня 2019 року монетизація торкнеться тих, хто отримує субсидію чи пільгу вже багато років, в тому числі користується допомогою в літній період. Це приблизно 3 мільйони домогосподарств.

З 1 жовтня 2019 року запрацює повномасштабна монетизація, коли кожен, хто отримує житлову субсидію чи пільгу, отримуватиме їх готівкою.

При цьому правила надання житлових субсидій не змінюються. Розмір допомоги й надалі залежатиме лише від двох факторів - від розміру витрат на комуналку та від доходів громадян. Змінюється лише алгоритм її виплати.

Тому монетизація відбудеться незалежно від того, є у домогосподарства лічильник на опалення чи його немає. Але варто пам’ятати: розмір платіжки за тепло визначає не стільки ціна гігакалорії, скільки обсяг споживання, який вимірюється лише лічильником (індивідуальним чи хоча б загальнобудинковим).

  • 1
  • 2